تبلیغات
کافی نت فرانت - تحقیق حمل و نقل هوایی و ویژگی های آن
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ :
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
کافی نت فرانت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 23 دی 1395 :: نویسنده : []
حمل و نقل هوایی مطمئن ترین روش حمل و نقل است و برای پیشرفت کشور ایران پرداختن به آن از ضروریات است.در روزگار نو که زمان ارزش فراوانی پیدا کرده است و در کشور وسیعی مانند ایران که فواصل زیادی بین شهر ها وجود دارد‍‍، حمل و نقل هوایی نقش بسیار مهمی را در زمینه حمل و نقل بین المللی در بر دارد. تجارت حمل و نقل هوایی شامل اجاره هواپیما ، خدمات زمینی فرودگاه و رسیدن بسته ، کالا و یا کالا های مورد نظر در زمینه های مختلف صنعتی و غیر صنعتی به مشتریان و یا سایر سرویس گیرنده ها و سرویس دهنده ها می باشد. صنعت هوایی و هوانوردی کشور شامل ارگان های سازنده هواپیما، شرکت های اپراتور، دستگاه نظارتی،شرکت های تعمیر و نگهداری ،آموزش های خلبانی،مهمانداری و غیره می باشد . خدمات شرکت های حمل و نقل هوایی می تواند به دسته های مختلفی همچون صادرات هوایی ، واردات هوایی ، ترانشیپمنت ،کالای فاسد شدنی ، کالای خطرناک ، چارترینگ پرواز باری ، لوازم شخصی ، بار نمایشگاهی،نمونه های تجاری ، خدمات DDP و DAP و غیره تقسیم بندی شود . قراردادهای بسته شده با شرکت های هواپیمایی معتبر و سرعت و دقت ، عاملی مهم و رقابتی برای شرکت های حمل و نقل هوایی محسوب می شود - حمل هوایی یا دریایی، کدامیک برای ما مناسب تر است؟
قیمت کالا، وزن آن و نسبت این دو،میزان اهمیت زمان حمل و وزن حجمی کالا در تصمیم گیری موثر است.
هرچه نسبت ارزش کالا به وزن آن افزایش یابد حمل هوایی آن موجه تر میباشد. به عنوان مثال برای یک دستگاه رایانه همراه با ارزش تقریبی ششصد دلار و وزن تقریبی شش کیلو این نسب برابر صد بوده درصورتیکه همین نسبت برای یک عدد کیف حمل رایانه با ارزش تقریبی بیست دلار و وزن دو کیلو معادل عدد ده میباشد.
درصورتیکه عامل زمان در حمل کالا حائزاهمیت بوده یا زیان ناشی از دیر رسیدن بار بیشتر از صرفه جویی حاصل از حمل دریایی آن باشد حمل هوایی کالا منطقی ترمیباشد.
در حمل هوایی برای جبران کرایه بارهای سبک ولی پر حجم قاعده ای وجوددارد که طبق آن هر یک متر مکعب بار باید حداقل 167 کیلو وزن داشته باشد در غیر اینصورت عدد 167 کیلو را برای آن درنظر میگیرند. برای اطلاع بیشتر به صفحه محاسبه وزن حجمی بار در همین سایت مراجعه کنید.
- ویژگی شرکت های پیک سریع مانند Fedex چیست؟
این گونه شرکت ها معمولا کالا را از محل ارسال کننده جمع آوری کرده آن را به کشور مقصد رسانده و بعضاً آن را ترخیص کرده به درب محل گیرنده تحویل میدهند. نرخ خدمات این گونه شرکت ها معمولا نسبت به سایر شرکتهای حمل و فورواردری بالاتر میباشد ولی سرعت عمل و امنیت آنها نیز معمولا بیشتر میباشد. شرکتهای نشیر Fedex, DHL, UPS که در سطح جهانی شناخته شده میباشند خود دارای ناوگان هوایی میباشند.
برای بارهایی که نسبت ارزش به وزن آنها خیلی بالا میباشد(نظیر ram یا cpu tray) یا کالاهایی که زمان تحویل درآنها اهمیت ویژه داردو همچنین برای انتقال اسناد و مدارک استفاده از این خدمات این گونه شرکت ها علیرغم هزینه بالاتر از اولویت برخوردار است.

- چگونه در هزینه حمل بار هوایی صرفه جویی کنیم؟
با توجه به تعریف وزن حجمی یا وزن قابل پرداخت در حمل هوایی حتی المقدور باید از ارسال کالاهایی که وزن حجمی آنها کمتر از167کیلو بر مترمکعب میباشد در تعداد بالا پرهیز کرد.
بعضی کالاها در جعبه های مقوایی به گونه ای بسته بندی میشوند که فضای خالی زیادی را به جا میگذارد. در این صورت چنانچه بتوان اصل کالا را بصورت فله و بصورت مناسب بسته بندی کرده و کارتن های آن را بصورت فشرده و باز شده ارسال کرد امکان صرفه جویی فراهم می آید ولی باید توجه داشت که بسته بندی دوباره خود هزینه بر بوده ضمن اینکه بیرون آوردن کالا از بسته بندی اصلی امکان آسیب دیدگی آن را افزایش میدهد.
برای حمل بار هوایی از یک مبداء معمولا چندین گزینه خط هوایی وجود دارد که بعضی از آنها به دلایلی نظیر نشست و برخاست در فرودگاه بین مسیر ممکن است از بقیه ارزانتر باشد. یکی از وظایف شرکت فریت فورواردر ارائه گزینه های متفاوت حمل میباشد.

5 خرید فوب یا سی اند اف ( FOB , C&F )؟
اصطلاح فوب FOB یکی از مجموع سیزده تعریف بین المللی حالت تعیین شرایط حمل و تحویل کالا میباشد که به آنها اینکوترمز (Incoterms) گفته میشود. در اینکوترمز برای ابتدایی ترین شیوه ی تحویل کالا به مشتری که تحویل کالا در آستانه ی انبار یا محل کار فروشنده میباشد تا پیشرفته ترین آن که ترخیص و تحویل در محل خریدار میباشد را با ذکر مسئولیتهای خریدار یا فروشنده مشخص میکند. هنگام مذاکره ی تجاری با طرف مقابل استفاده از این قراردادهای از پیش تعریف شده باعث صرفه جویی در وقت وبهره گیری از مزایای زبان مشترک بین المللی میباشد.
اینکه در هنگام خرید کالا کدامیک از شرایط سیزده گانه را انتخاب کنیم بستگی به ویژگی هایی دارد که بعضی از آنها عبارتند از:
امکان یا تمایل فروشنده برای ارائه ی حدمات حمل و ترخیص
قیمت و زمان حمل پیشنهادی فروشنده در مقایسه با گزینه های موجود خریدار
کیفیت بارگیری فروشنده
ارزش و اهمیت کالا و محدودیت زمانی حمل و ترخیص
برای نمونه به مثال های زیرتوجه کنید:
در مذاکره ی خرید یک کانتینر 20 فوت شیرآلات صنعتی از یکی از شهرک های صنعتی در نزدیکی شانگهای فروشنده سه گزینه به شما پیشنهاد میکند:
- EX WORKاکس ورک یا تحویل در جلو درب انبار فروشنده به قیمت 50000 دلار
- FOBفوب بندر شانگهای به قیمت 50150 دلار
C&Fسی اند اف بندر عباس به قیمت 51950 دلار
به عبارت دیگر در حالت اول فروشنده کالای شما را در جلو درب کارخانه تحویل داده و کلیه ی کارهای حمل اعم از تهیه ی کانتینر ، بارگیری و رساندن آن به بندر از راه زمینی و همچنین حمل دریایی برعهده ی خریدارمیباشد.
در حالت بعدی فروشنده با مبلغ 150 دلار بیشتر حاضر است کانتینری را که شما یا خود وی هماهنگ کرده اید را بارگیری نموده آن را از راه زمینی به بندر شانگهای برساند و در آنجا کلیه ی تشریفات بارنامه و گمرک را انجام داده ولی کرایه ی حمل و بعد از آن را به عهده خریدار بگذارد.
در حالت سوم فروشنده علاوه بر حالت فوق کرایه ی بار را نیز پرداخت کرده و در مجموع خریدار با پرداخت 1950 دلار میتواند بار را از محل فروشنده به گمرک بندرعباس برساند.
از طرفی فرض کنید مشتری در تماس با شرکت فورواردر خود دو پیشنهاد قیمت دریافت داشته. در پیشنهاد اول فورواردر قیمت 2200 دلار برای دریافت بار از محل فروشنده و ارسال آن به بندر عباس ارائه کرده و در حالت دوم فورواردر قیمت 1300 دلار فقط برای کرایه ی حمل دریایی تا بندر عباس درخواست کرده مشروط بر اینکه کلیه ی خدمات پیش نیاز توسط فروشنده انجام شود. در این حالت با فرض اینکه کیفیت و زمان خدمت هر دو پیشنهاد دهنده یکسان باشد گزینه ی بهتر قبول پیشنهاد فوب فروشنده و سپردن حمل دریایی به فورواردر مشتری میباشد زیرا در این حالت خریدار با پرداخت 50150 + 1300 دلار در مقایسه با 51950 دلار که از طرف فروشنده برای رساندن بار به بندر عباس پیشنهاد کرده بود 500 دلار صرفه جویی میکند.
در مثالی دیگر مشتری یک قطعه ی یدکی ضروری به ارزش 1000 یورو و به وزن 2 کیلو از فرانکفورت خریداری کرده و باید در مورد حمل و ترخیص آن تصمیم بگیرد. در این مورد هر چند مشتری میتواند از طریق شرکت های فورواردر خود اقدام به دریافت و ارسال بار کند ولی با توجه به وزن کم بار و عجله ی مشتری استفاده از شیوه ی تحویل درب به درب (Door to Door) یا تعریف جدیدتر آن "تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی" (Delivered Duty Paid) DDP مناسبتر به نظر میرسد.
شرکت های حمل ویژه یا کسپرس مانند دی اچ ال از عهده ی این خدمت به ویژه برای وزن های زیر 10 کیلو برمی آیند هر چند بعضی فورواردرها از جمله پارتیا نیز میتوانند وظیفه ی دریافت از مبداء و ترخیص و تحویل در مقصد را انجام دهند.
برای اطلاع بیشتر از اینکوترمز ها میتوانید به سایت ویکی پدیای فارسی مراجعه کنید
- برای رساندن بار هوایی از یک کشور به گمرک فرودگاه یکی از شهرستانها یا بالعکس چه باید کرد؟
________________________________________
برای رساندن بار به گمرک فرودگاه هایی که پرواز مستقیم از مبداء بار ندارند چند شیوه وجود دارد.
اول اینکه میتوان بار را با پرواز خارجی به فرودگاه یکی از کشورهای مسیر که از آن پروازهای ایرانی به مقصد فرودگاه امام دارند رساند و از آنجا آنرا با پرواز ایرانی به فرودگاه امام رسانده و سپس از آنجا با همان خط هوایی به شهرستان مورد نظر رساند. در اینصورت هماهنگی با دفتر محلی خط هوایی ایرانی در کشور ثالث اهمیت دارد. در حالتی که همان خط هوایی پرواز به شهرستان مورد نظر نداشته باشد با هماهنگی قبلی با فورواردر میتوان آن را از فرودگاه امام بصورت زمینی به فرودگاه شهرستان مورد نظر رساند. به عنوان نمونه برای ارسال بار از استرالیا به گمرک فرودگاه اصفهان میتوان با هماهنگی ابتدا بار را به کوالالامپور رساند و از آنجا با بهره گیری از خط هوایی ماهان آن را به فرودگاه امام رسانده و از آنجا مجدداٌ توسط هواپیمایی ماهان آن را به اصفهان رساند
در مورد بعضی از شهرستانهای بزرگ میتوان به جای رساندن بار به فرودگاه امام و ترانزیت به شهرستان آن را از ابتدا به کشور ثالث در مسیر ایران فرستاد و از آنجا از طریق خط هوایی داخلی آن را از آن کشور بصورت مستقیم به آن شهرستان فرستاد. در مثال فوق میتوان بار را ابتدا به دبی رسانده و از آنجا با پرواز ماهان بصورت مستقیم به اصفهان رساند.
چنانچه محدودیتی در استفاده از پروازهای خارجی در بین نباشد میتوان ترکیب های فوق را توسط خطوطی که به آن شهرستان پرواز دارند نیز انجام داد به عنوان نمونه یکی از راههای رساندن بار به فرودگاه مشهد علاوه بر استفاده از شبکه خطوط ایرانی استفاده از هواپیمایی قطری است که میتواند کالا را از طریق دوحه به مشهد برساند.
در مورد صدور بار از فرودگاه شهرستان به کشور خارجی با فرض انجام تشریفات گمرکی میتوان همان فرآیند را با لحاظ کردن بعضی محدودیتها بصورت برعکس طی کرد.
شبیه این بحث در مورد بار دریایی نیز با کمی تغییر مصداق دارد به این ترتیب که برای رساندن بار به یکی از گمرکات دور از بنادر ابتدا باید آن را به بندر مناسب رسانده و از آنجا با طی تشریفات قانونی بصورت ریلی یا جاده ای به گمرک مورد نظر رساند.

- آیا حمل هوایی بار با ابعاد بزرگ امکان پذیر میباشد؟
در مقایسه با حمل دریایی و زمینی شیوه ی حمل هوایی از نظر ابعاد بار دارای محدودیت بیشتری میباشد. این محدودیت بویژه در ارتفاع و عرض بار ملموس تر است. برای بارهایی که ارتفاع و/یا عرض آنها بیشتر از ابعاد متعارف باشد ناچار به استفاده از هواپیماهای باری (Freighter) خواهیم بود. هرچند خط هوایی در مورد بارهای عادی نیز بسته به شرایط ظرفیت خود ممکن است بار را با پرواز مسافری یا باری به مقصد برساند ولی در مورد بارهای با ابعاد یا ویژگیهای خاص (نظیر اشتعال پذیری و خطرناک بودن) الزاماٌ باید از هواپیمای باری کمک گرفت. در مواردی که خطوط هوایی پرواز باری به مقصد نداشته باشند ناچار به کرایه (چارتر) کردن هواپیما بوده که به علت هزینه ی بالای آن تنها در حالات خیلی خاص توجیه دارد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 17 مرداد 1396 09:48 ق.ظ
Hi, i think that i saw you visited my website thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to use
some of your ideas!!
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:27 ب.ظ
I would like to thank you for the efforts you have
put in writing this website. I am hoping to view the same high-grade blog posts by you later on as well.
In fact, your creative writing abilities has motivated
me to get my own, personal website now ;)
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:25 ب.ظ
If you desire to grow your know-how simply keep visiting this
web site and be updated with the newest news update
posted here.
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:21 ب.ظ
سلام. سر جمع می تونم بگم مطلب خوبی بود! موفق باشی
شنبه 25 دی 1395 10:19 ق.ظ
مطلبت عالی بود. خدا قوت

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر